Error
  • JUser: :_load: Unable to load user with ID: 63
29.11.2009

כיצד לבחור ספר לימוד בחכמה

Written by 
כיצד לבחור ספר קורס בחוכמה
בחירת ספר קורס המתאים גם לך וגם לתלמידיך בהעדר הנחיות, הינה משימה מאתגרת. בישראל, מורי אנגלית כשפה זרה מוצפים בפרסומים ובחומרים איכותיים וקל מאוד לטבוע בעושר הזה.
בבואנו לשקול החלפת ספר קורס לאחר שסוף סוף למדנו להכיר אותו לפני ולפנים והכנו עבורו אין ספור משימות ועבודות לכיתה, אנו רוצים להיות בטוחים שאנו מקבלים החלטה חכמה. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם בחירת ספר קורס, או עם כל היבט של הוראה, הינה להשתמש ב-גישה עם עקרונות, ולא להסתמך על אינטואיציה או גחמה.
דוגמה ל-גישה עם עקרונות שכזו המורכבת מארבעה שלבי שיקולים, המוצעת על ידי הרמר (1988:188) היא COPA. שפירושה: התייעצות, איסוף דעות, ניסוי וניתוח (Consultation, gathering of Opinions, Piloting and Analysis).
בחרתי לדון כאן בשלב הניתוח, לא רק מפני שאני מאמינה שזוהי נקודת ההתחלה הטובה ביותר ממנה יש להתחיל את תהליך ההערכה של ספרים, אלא בגלל שהיכולת לנתח ולבקר חומר הינו מרכיב משמעותי בפרופיל המקצועי שלנו ומעמדנו כמורים.
הערכת ספר קורס: שלב הניתוח

הניתוח כולל הגדרה של קבוצת אמות מידה של תכונות חיוניות החייבות להיות בספר הקורס, יחד עם קבוצת תכונות רצויות, שכדאי שיהיו אך אינן הכרחיות. דוגמאות לתכונות הכרחיות הינן רמה ושיטה, בעוד תכונות רצויות יכולות להיות עריכה ועיצוב. לאחר שקבעת אילו תכונות הן הכרחיות ואילו הן רצויות, הגיע הזמן לבחור מספר ספרים המתאימים להערכה.

הערכת ספר קורס

משימה #1‎
ערכי רשימה קצרה של תכונות הכרחיות ותכונות רצויות.

שאלות לניתוח
- האם העריכה והעיצוב ידידותיים למשתמש, הן עבור המורה והן עבור התלמיד?
- האם החומר מאורגן כראוי מבחינת נושאים ומבחינה דקדוקית?
- האם הנושאים מושכים ומעניינים?
- האם הספר מכסה כהלכה את כל ארבעת הכישורים? האם הכיסוי מאוזן?
- האם החומר נעשה קשה יותר באופן הדרגתי והאם התקדמות זו ברורה ומתאימה לשימוש בכיתה שלך?
- האם הנושאים מאתגרים מבחינה קוגניטיבית לרמת הגיל שאותה תלמדי?
- האם יש לאורך הספר שימוש חוזר בחומר שכבר נלמד כגון אוצר מילים, דקדוק וכישורים, כדי לקדם הפנמה אמיתית?
- האם ישנה חוברת תרגול? האם ניתן להשתמש בה לשיעורי בית, בכיתה, או לשניהם? האם התרגילים בחוברת התרגול מסתמכים על מה
שמכוסה בספר הקורס או שהם מהווים חומר נוסף לתכנית?
- אלו מרכיבים כלולים בתכנית? כלומר, האם יש תקליטור עם משחקים, מבדקים ו/או קטעי קריאה ושאלות? האם נדרשת עבורם תוספת תשלום?
- האם תשתמשי בספרי עזר בנוסף לספר הקורס וכמה שעות שבועיות תלמדי את הכיתה הזו?
- האם הספר יכול לשמש גם כספר עיון לתלמידים ולא רק לקורס המועבר על ידי מורה?
- האם הספר מספק הזדמנויות להוראת אסטרטגיית לימוד הנחוצה מאוד בקורסי הכנה לבגרות?

ניתוח ספר למורה
1.    ספר למורה צריך לתאר את הרציונל והמתודולוגיה של התכנית. דבר זה יכול לסייע לך להחליט אם הוא מתאים לסגנון המתודולוגיה שלך
או לא.
2.    ספר למורה צריך להשתמש בצורה ברורה בהסקה ומידול של התהליך אותו מלמדים בספר הקורס, שלב אחר שלב, כדי לקדם מימוש
של הפעילויות.
3.    באופן אידיאלי צריכים ספרים למורה להכיל רעיונות לפעילויות נוספות ו/או אחרות וחומר נוסף למורה להשלמת התכנית.

ולבסוף...

רשימת תיוג:

1.      האם אני מסכימה לרציונל?
2.      האם אני אוהבת את מה שאני רואה (עריכה, עיצוב)?
3.      האם אני מבינה את היעדים, את התהליך?
4.      האם אני יכולה לממש בקלות את הפעילויות והמשימות בכיתה?
5.      האם ישנה מספיק תמיכה בתהליך כדי להשיג את היעדים המצוינים? לדוגמה: תרגילי דקדוק בהקשר המתאים במספיק רמות קושי,  
משימות כתיבה תומכות, סוגי טקסט מגוונים, תרגול קריאה תומך (פוניקה), עריכה, תבנית, רמות עניין, מהימנות.
6.      האם תלמידי יקבלו תחושת הנאה/הישג/אתגר עם ספר קורס זה?
7.      האם אוכל בקלות לנטר את הישגי תלמידי וכך למפות את הצלחת/כשלון התכנית?
8.      האם אני יכולה לראות את עצמי קמה בבוקר לעבוד עם ספר קורס זה מדי יום ביומו?

משימה #2‎

1.     בחרי מספר ספרי קורס לאותו קהל יעד.
2.     בחני את הספרים הללו לפי רשימת אמות המידה שלך. דרגי אותם בסולם של 1-10.
3.     עדכני את רשימת אמות המידה כנדרש.
Last modified on 03.02.2013